Arama Motorları Nasıl Çalışır - 2 : Algoritmalar Ve Arama Motorunda Üst Sırada Çıkmak

Arama Motorları Nasıl Çalışır - 2 : Algoritmalar Ve Arama Motorunda Üst Sırada Çıkmak



   Bin bir hevesle bir blog sitesi veya küçük bir butik alışveriş sitesi kurdun. Peki ama bunu Google gibi arama motorlarında üst sıralara nasıl taşıyacaksın? Gelecekteki başarın ve kazançların tamamen buna bağlı değil mi? Öyleyse biraz algoritmadan bahsedelim.

Algoritma Nedir?

   Bir problemi çözmek veya bir hesaplama yapmak için bir tür talimatlar dizisidir. Bu tanımdan yola çıkacak olursak bir sorunu çözmek için kullanılan (ya da kullanılacak olan) işlemlerdir. 

   Peki ama arama motoru sonuç sayfasında üst sıralarda yer almak için bu algoritmaların içerik üreitcisi ya da bir web sitesi kuran biri için ne gibi bir önemi olabilir ki? Kısaca cevaplayayım. Eğer Google gibi arama motorlarının çalışma prensibini anlamayacak olursan ya da Google'ın bir arama sorgusuna karşılık neye göre sonuçları sıraladığını anlamazsan içeriklerini de web siteni de arama motorları için optimize edemezsin. Bu durum kulanıcılar tarafında görünür olmanı engelleyecek ve kazançlarını olumsuz yönde etkileyecektir.

Google Arama Algoritmaları Ne İşe Yarıyor?

   Aslında bu başlık biraz yanlış olmuş olabilir. Sadece Google değil diğer arama motorları da bu geliştirdikleri algoritmalar sayesinde kullanıcı deneyimini artırmayı daha doğrusu iyileştirmeyi hedeflerler. Böylece kullanıcı yapmış olduğu sorgulamaya karşılık en anlamlı sonucu görür. Bu durum kullanıcıların o arama motoruna karşı güvenini artırırken Google gibi şirketlerinde gelirini artırır. Diğer bir deyişle kazan-kazan sistemi çalışır. Gelin arama motorları bu algoritmaları ne için kullanıyor maddeler halinde inceleyelim:

1- Kelimeleri İncelemek İçin Kullanır:

   Bir kullanıcı bir arama sorgusunu arama motoruna girip enter'e bastığında bu anahtar kelimeler arama motoru tarafından incelenirler. Böylece bu anahtar kelimeler hem yazım yanlışına karşı denetlenir hem de kulanıcının  arama amacı tespit edilir daha doğrusu arama motoru kullanıcının ne aradığını anlamaya çalışır. Hadi örneklere bir bakalım:

arama motorları nasıl çalışır

 
   Yukarıdaki örnekten de görüldüğü gibi Google algoritması arama terimindeki hatayı fark ederek bunu düzeltti ve ne sorguladığımı algılayarak buna göre sonuç döndürdü. Elbette tek marifeti buda değil...

   Google arama sorgunuzdaki kelimeleri değerlendirirken onu eş anlamlarıylada kıyaslar ve websitelerinde geçen kelimeleri eş anlamlarıyla aynı şekilde indeksler. Peki bu ne anlama geliyor? Lütfen aşağıda ard arda sıralanan iki resme dikkat edin:

arama motoru nasıl çalışır

arama motoru nasıl çalışır

   Şimdi bu bilgi ne işime yarayacak diye soruyorsun değil mi? Diyelim ki yeni bir blog sitesi kurdun. Seninkine benzer içerik üreten kişilerin içeriklerini kopyaladın ve kendi içeriğine bunu yapıştırdın. Birebir aynısı olması (ya da özgün bir içerik gibi görünsün) diye makaledeki kelimeleri eş anlamlarıyla değiştirdin. Bu durumda Google içeriğinin kopya içerik olduğunu anlayacağı gibi aynı zamanda arama motorundaki sıralamada da herhangi bir değişiklik olmayacaktır.

   Elbette Google bu anahtar kelimeleri incelerken kullanıcının amacını da anlamaya çalışır. Hedi bir kelime belirleyelim. Örneğin "Değiştirmek" kelimesi. Bu kelime bildiğin gibi kullanıldığı yere göre birden çok anlama gelebilir. Örneğin "Lastik Nasıl Değiştirilir" sorgusu yapıldığında buradaki değitirmek kelimesi "yenisi ile değiştirmek" gibi bir anlam ifade ederken, "Cep telefonumu yenisi ile değiştirmek istiyorum" ifadesindeki "değiştirmek" kelimesi "yenisini almak", "yenilemek" gibi anlamlar barındırıyor. Buna bağlı olarak kullanıcı eğilimi tespit edilerek sonuç sayfalarında genellikle alış veriş siteleri gösteriliyor.

seramyesiz internetten para kazanma


2- Aramalarınıza Karşılık En İyi Sonucu Eşleştirmek:

   Arama motoru algoritması girmiş olduğunuz anahtar kelimeleri ve amacınızı belirledi. Şimdi ne olacak? Tüm iş bitti mi? Elbette hayır. Sırada aramanıza karşılık en iyi sonucu bulması ve size bunu göstermesi gerekiyor. Elbette bu sonucu size en hızlı şekilde gösterebilmesi için Google gibi arama motorları içerikleri belirli bir düzen içerisinde belirli bir yerde bunları indekslemeli. Peki bunu nasıl yapacak?

   Bunun için Google websitelerini tarar ve içeriğindeki anahtar kelimeleri tespit eder. Bu anahtar kelimelerin nerede kullanıldığını ve ne yoğunlukta kullanıldığını belirler. Örneğin "Satış Ortaklığı nedir" anahtar kelimesi sayfanın başlığında, alan adında, alt başlıklarda geçiyor ise bu anahtar kelime sorgulandığında buna  karşılık indekselenen bu sayfa gösterilecektir. Elbette bu kadar basit değildir herşey. Google mevcut yapay zeka teknolojileri ile bu sitenin kullanıcı ile olan etkileşimini de ölçecektir. Böylece en doğru seçeneği sunup sunmadığını da tespit edecektir. 

anahtar kelime bulma



   İki blog sitesi düşün. Bu blog sitelerinden ilkinde binlerce kez kendini tekrar eden amazon satış ortaklığı kelimesi geçiyor. Bir diğerinde ise bu anahtar kelime çok daha az tekrar edilmiş... Bu durumda kullanıcı etkileşimini ölçümleyen yapay zeka sayesinde ikinci blog sitesi daha fazla ön plana çıkarılırken diğeri cezalandırılıyor... 

   Bu bilgi ne işine yarayacak? Kullanıcıları aldatmak adına sadece anahtar kelimeleri birçok kez tekrarlarsan bu sitenin performansını düşüreceği gibi aynı zamanda cezalandırılabilir ve gösterim almayabilirsin.

3- Arama Sonuçlarının Sıralanması:

   Bir kullanıcı bir sorgulama yaptığında buna karşılık gösterilecek yüzbinlerce içerik vardır (aslında çok daha fazlası...). Peki ama bunlar nasıl sıralanacak şimdi? Arama motorları bu sıralamayı belirleyen algoritmalar da kullanır. Bu algoritmalar sitenin ne kadar yeni olduğunu, nasıl bir kullanıcı deneyimi sunduğunu ölçümler. Ayrıca yine bu sitenin benzeri olan diğer sitelerden aldığı bağlantıları takip eder. Böyle bir bağlantıya sahip ise o site o sorgulamaya karşı gösterilecek en otoriter site demektir. Elbette bu durumda sıralamada en başta gösterilecektir...

anahtar kelime bulma


4- Teknik Analizlerin Değerlendirilmesi:

   Arama motoru algoritmaları size bir sonuç döndürmeden önce bir takım teknik analizler yapar. Nedir bu teknik analizler? Örneğin sorgulamanıza karşılık gösterilecek websitesinin yüklenme hızı nedir? İnternet bağlantı hızı yavaş olan bir kullanıcı da içeriğinizden en verimli şekilde yararlanabilecek mi? Peki sitenizi farklı tarayıcılarda aynı performansı sergileyecek mi? Kullanıcıya gösterilecek sitenin mobil cihazlar ile uyumu nasıl? Mobil cihazlarda herhangi bir yüklenme ya da gösterim problemleri yaşanacak mı? İşte tüm bu ölçümlemeleri yapan algoritmalar, sitenin kullanıcıya gösterilip gösterilmeyeceğini gösterilecek ise hangi sırada gösterileceğini belirleyecek. Bu durumda bir web sitesi kuracaksan yüklenme hızını ve mobil uyumluluğunu da test etmelisin. Bunun için ücretsiz olan PageSpeed Insight ve Webpagetest.org gibi kayaklardan yararlanabilirsin. 

5- Bağlamların Değerlendirilmesi:

   Google gibi arama motorları bağlamları değerlendirmek amacıyla da bir takım algoritmalar geliştirirler. Bunun için bulunduğunuz konum, cihazınızdaki dil ayarı hatta geçmişte yaptığınız arama sorgularını bile değerlendirir. Böylece arama sorgusuna "Galatasaray" yazdığınızda bir futbol takımı ile ilgili mi bir sorgulama mı yaptığını yoksa "Galatasaray Lisesi" gibi bir eğitim kurumuyla alakalı mı sorgulama yaptığını algılar ve buna göre bir sonuç döndürür. Ya da "resturant" kelimesini sorgulattığında aramayı yaptığın cihazın türü ve konumun aracılığıyla sana en yakın resturantlar harita görseli ile beraber gösterilir. 

   Gördüğün gibi bir arama sorgusuna cevap verilirken aslında birden çok algoritmadan destek alınır. Bir diğer değişle bir tek algoritma yoktur, birden çok algoritma vardır.

   Peki birden çok algoritma bir arada çalıştığına göre ben bir sorgulama yaptığımda hepsi aynı etkiye mi sahip? Hayır! Her bir algoritma farklı birer puanlama üretiyor. Bunların bir araya gelip değerlendirilmesi ile sıralaman belirleniyor. Peki tüm bu puanları bir araya getirerek kim değerlendiriyor? Hadi tahmin et! Elbette o da farklı bir algoritma tarafından değerlendiriliyor! 

   Umarım bu içerik senin için yararlı olmuştur. Ancak hepsi bu kadar değil. Bloğumda senin için yaralı olabileceğini düşündüğüm başka içerikler de var. Tüm bunlara BURADAN erişebilirsin! Şimdilik hoşçakal.    

Arama Motorları Nasıl Çalışır-3: Google Sıralama Algoritması - RANKBRAİN                   
           
   


        

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amazon Satış Ortaklığı Nedir Nasıl Yapılır?

Dropshipping Nedir - Dropshipping Nasıl Yapılır ?

Anahtar Kelimelerin Önemi ve Rekabetçi Anahtar Kelimeleri Bulmak

Amazon İle E-Ticarete Atılmak

Satış Ortaklığı Nedir - Satış Ortaklığı İle Online Nasıl Para Kazanılır? - Satış Ortaklığı Veren Siteler ve Networkler

İnternetten Para Kazanma Yöntemleri

Pinterest Nedir - Pinterest Nasıl Kullanılır - Pinterest İle Para Kazanmak

EIN Numarası Nedir, EIN Numarası Neden ve Kimler İçin Gereklidir?

Backlink Nedir Backlink Alabileceğiniz En Kaliteli Türk ve Yabancı Siteler