Satış ve Pazarlama Hunisi Nedir Ne İşe Yarar?
Satış ve pazarlama hunisi nedir ne işe yarar:
Kısaca, herhangi birini müşteri olarak kazanmak için, izlemen gereken yol haritasıdır. Günümüzde bu teknik tabir çok sık kullanılmaya başlanmıştır. Elbette bunun asıl sebebi gün geçtikçe artan rekabette ayakta kalabilmek ve daha mutlu ve sadık müşteri kitleleri yaratabilmektir. Satış ve pazarlama hunisi ile alakalı neler işleyeceğiz;
- Satış ve Pazarlama Hunisi Oluşturmak Dijital Pazarlamacılar İçin Neden Çok Önemli?
- Satış Pazarlama Hunisi İle İlgili Detaylara Geçmeden Önce
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Aşamaları / Evreleri
- Satış ve Pazarlama Hunisi Tepe / Farkındalık Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Orta / İlgi Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Karar Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Eylem Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Her Basamağı İçin Nasıl Stratejiler Belirlemelisin?
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Farkındalık Evresi İçin Stratejiler
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Orta/İlgi Evresi İçin Stratejiler
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Alt/ Karar Evresi İçin Stratejiler
- Bir Satış ve Pazarlama Hunisi Nasıl Kurabilirim?
- Clickfunnels Nedir?
- Clickfunnels Nasıl Çalışır?
- Clickfunnels'ı Kullanmak İçin Bir Websitem Olması Gerekiyor mu?
-Clickfunnels ile Lead / Squeeze Page Arasındaki Farklar Nelerdir?
- Clickfunnels ile Müşterimden Doğrudan Ödeme Alabilir miyim?
- Clickfunnels İle Kolayca 500$ - 1000$ Para Kazanabilir miyim?
- Clickfunnels Backpack Nedir? Neden Backpack Kullanmalısın?
- Clickfunnels'ın Aylık Maliyeti Ne Kadar?
- Satış ve Pazarlama Hunisi Kurmak İçin Clickfunnels Kullanmam Gerekiyor mu?
- Satış ve Pazarlama Hunisi Oluşturmak Dijital Pazarlamacılar İçin Neden Çok Önemli?
- Satış Pazarlama Hunisi İle İlgili Detaylara Geçmeden Önce
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Aşamaları / Evreleri
- Satış ve Pazarlama Hunisi Tepe / Farkındalık Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Orta / İlgi Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Karar Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Eylem Evresi
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Her Basamağı İçin Nasıl Stratejiler Belirlemelisin?
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Farkındalık Evresi İçin Stratejiler
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Orta/İlgi Evresi İçin Stratejiler
- Satış ve Pazarlama Hunisinin Alt/ Karar Evresi İçin Stratejiler
- Bir Satış ve Pazarlama Hunisi Nasıl Kurabilirim?
- Clickfunnels Nedir?
- Clickfunnels Nasıl Çalışır?
- Clickfunnels'ı Kullanmak İçin Bir Websitem Olması Gerekiyor mu?
-Clickfunnels ile Lead / Squeeze Page Arasındaki Farklar Nelerdir?
- Clickfunnels ile Müşterimden Doğrudan Ödeme Alabilir miyim?
- Clickfunnels İle Kolayca 500$ - 1000$ Para Kazanabilir miyim?
- Clickfunnels Backpack Nedir? Neden Backpack Kullanmalısın?
- Clickfunnels'ın Aylık Maliyeti Ne Kadar?
- Satış ve Pazarlama Hunisini Kurmak İçin Gerekenler ve Problemlerin Tespit Edilmesi
- Bir Blogger ve Satış Ortağı Olarak Neden Bir Satış Pazarlama Hunisine İhtiyacım Olsun ki?
Satış ve Pazarlama Hunisi Oluşturmak Dijital Pazarlamacılar İçin Neden Çok Önemli?
Aslında bir satış ve pazarlama hunisi oluşturmanın önemini anlatmak o kadar da kolay ve kısa değil. Çünkü satış ve pazarlama hunisi hem satışları artırmak hem de yeni başlayanlar için bir yol haritası oluşturmak demektir. Nasıl mı? Hadi örneklerle açıklayalım:
Öncelikle seni tebrik ederim. Çevrende görmüş olduğun bir problemi çözen bir ürün / bir hizmet ürettin. Şimdi bu ürünü, bu probleme sahip olan insanlara sunman gerekiyor. Bunu nasıl yapacaksın? Çok basit. Eğer offline bir ticaretten bahsediyorsak, bir dükkan açarsın. Sonra ürün ve hizmetlerini o dükkandan içeri giren kişilere anlatırsın değil mi? Eğer online bir ticaretten bahsediyorsak, bu durumda bir websitesi kurarsın. Sonra sitene gelen insanlara ürün ve hizmetlerini tanıtırsın değil mi? Mesela ürününü tanıtan bir varış sayfası oluşturursun. Ardından bu sayfaya bir "Satın al" düğmesi de yerleştirdiğin an herşeyi halletmiş olursun. Artık müşteriler satın alabilirler!!! Eğer herşeyin bu kadar basit olduğunu sanıyorsan, gençlik iksirini bile keşfetsen SATAMAZSIN! Neden mi? Cevap basit. Çünkü bir satış hunisi oluşturmadın. Eğer bir satış hunisi oluşturmuş olsaydın, yukarıdaki senaryonun son aşama olduğunu bilirdin.
Makaleyi okumaya devam edersen, ne demek istediğimi daha iyi anlayacaksın. Yine de "neden bir satış hunisi oluşturmam gerekiyor?" diye soruyorsan, kısaca şunu söyleyebilirim. Emeklemeden koşan bir çocuk gördün mü? Az önce marketten aldığın elma, bir anda mı olgunlaştı? Bindiğin otomobil yeraltındaki bir madende mi duruyordu? Söylemek istediğim şu ki doğadaki herşeyin bir olgunlaşma süreci vardır. Pazarlama da bu şekilde ilerler. Etrafındaki hiçkimse senin bir müşterin değildir. Onların müşterin olmasını istiyorsan hem kendine hem de onlara bir zaman tanımalısın. O zaman aralığında da onlar için içerik üretmelisin. Böylece seni tanırlar ve senden satın alırlar. Ayrıca neden bir satış hunisi oluşturman gerekiyor adım adım değerlendirelim;
1- Bir satış hunisi oluşturmakla aynı zamanda bir iş planı da oluşturmuş olursun. Diğer bir değişle sabah kalktığında ne yapman gerektiğini bilirsin;
2- Gerçek dışı hayaller yerine (zengin olucam, ayda 10000$ para kazanacağım ve benzeri), gerçekçi hedefler belirlersin. Böylece hem motivasyonun hem de konsantrasyonun artacaktır.
3- Potansiyel müşterilerini satış hunisinin hangi evresinde kaybettiğini görürsün. Böylece pazarlama hunisinin o bölümündeki problemlerini giderebilirsin.
4- Yeni müşteriler edinmek için gerekli olan reklam bütçesini daha kolay oluşturabilirsin. Böylece kaynakları daha verimli kullanmış olursun.
5- Bir müşteriyi sağdık bir müşteriye çevirmek için yapman gerekenleri daha kolay tespit edebilirsin. Böylece sürekli bir kazanç modeli oluşturabilirsin.
Tüm bunları nasıl yapacağını bilmiyor olabilirsin. Ancak makalenin sonunda herşeyi öğreneceğinden emin olabilirsin!
Satış pazarlama hunisi ile ilgili detaylara geçmeden önce;
Belki de satış ve pazarlama hunisini online iş modelini geliştirmek ve satışlarını artıracak ince ayarları yapmak için öğrenmek istiyor olabilirsin. Ancak bu model sadece dijital pazarlamada kullanılmıyor. Günlük yaşamımızda da bu model ile karşılaşıyoruz. Hadi bir örnekle bunu sana açıklamaya çalışayım.
Sıkıldın ve biraz dolaşmak için evden dışarı çıktın. Sonra bulvarda yürürken bir dükkan farkettin. Bilemiyorum, belki de dükkanın çok büyük bir tabelası vardı belki de dükkan çok güzel ışıklandırılmıştı. Her neyse... Birden dükkanın farkına varır varmaz vitrine yaklaştın ki kişisel zevkine uygun olan o gömleği, ayakkabıyı ya da çantayı gördün. Peki ya sonra? Dükkandan içeri girdin ve satış elemanına vitrinde gördüğün o ürünü yakından görmek istediğini söyledin. Artık karşındaki kişi neyle ilgilendiğini biliyor... Modelini beğendin, ancak ters giden birşeyler var ve kararsızsın! Belki de bir beden büyük olsaydı alacaktın. Belki de rengi biraz soluk geldi. Keşke kırmızısı olsaydı. Bu nokta da satıcı devreye giriyor ve istediğin o ürünün bir büyük bedenini üstelik kırmızı renkte olanını sana veriyor. Artık tamam! Şimdi ikna oldun ve karar verdin. Doğru kasaya. Pamuk eller cebe. Herşey bitti değil mi? HAYIR. İndirim kartı çıkarttırmak istemez misin? Böylece bir sonraki alışverişinde %30 indirim kazanacaksın. Üstelik 200 tl üzeri alışveriş yaparsan, bir kazak da hediye. Düşünsene! Aldığın ürün çok kaliteli. Bir daha o ürüne ihtiyacın olsa kimden alırsın. Üstelik indirim kartında var değil mi? Öyleyse sizi satış hunisinin tekrar başına alayım... Bu hikaye sana da tanıdık geldi değil mi? Tamam da dijital pazarlamada bu süreç nasıl çalışıyor?
Satış ve Pazarlama Hunisinin Aşamaları / Evreleri;
Bu başlık altında müşterinin bir satış ve pazarlama hunisi içerisindeki yolculuğundan bahsetmek istiyorum. Ayrıca bunu hem online hem de offline olarak inceleyeceğim. Böylece gündelik ticari aktivitelerinle sanal dünyadaki ticari aktiviteleri de kıyaslamış olacaksın. Öyleyse işe öncelikle bu satış hunisinin evrelerini inceleyerek başlayalım:
Satış ve Pazarlama Hunisi Tepe / Farkındalık Evresi;
Kullanıcının seninle karşılaştığı ilk andır. Bu noktada kullanıcının seninle ilgili olumlu ya da olumsuz hiçbir yargısı yoktur. Sadece ne yaptığını anlamaya çalışır. Kullanıcının kafasında tek soru vardır: "burada işime yarayabilecek ne tür ürünler ya da hizmetler var ?". Peki kullanıcının bu evreye gelmesini sağlayan şey nedir? Nasıl oldu da buraya geldi? Hadi şimdi de bu evrenin derinliklerine dalalım. Bu evreyi hem offline ticaret için hem de online ticaret için değerlendirelim;
Diyelim ki yeni bir dükkan açtın (Hayırlı uğurlu olsun şimdiden seni yeni bir iş sahibi yaptım :-) ). Kullanıcı sana nasıl oldu da ulaştı? Belki de müşterin tesadüfen oradan geçerken dükkanı farketti. Belki de senden alışveriş eden bir müşteri seni, ona tavsiye etti. Kim bilir, belki de dağıttığın el ilanı aracılığıyla sana ulaştı. Bir diğer olasılık da, seni google haritalarından bulmuş olabileceğidir. Her neyse... Çok şanslısın sonunda seni farkeden bir müşterin var artık. Peki bu müşteriler dükkanına bu şekilde ulaşırken, sanal dünyada bu işler nasıl yürüyor?
Aslında burada da durum çok farklı değil. Kullanıcı arama motorları aracılığıyla organik olarak sana erişir. Ayrıca sosyal medyadaki varlığın da kullanıcının sana erişmesini sağlamış olabilir. Kim bilir, belki de herhangi bir site kullanıcısı sitenizin linkini o kullanıcı ile paylaşmıştır. Her ne sebeple olursa olsun, o kullanıcı şu an sitenize erişti. Artık kullanıcı sitenizden haberdar. Şimdi sitenizde biraz dolaşacak ve ürünlerinize, hizmetlerinize ve içeriklerinize bir gözatacak.
Satış ve Pazarlama Hunisi Orta / İlgi Evresi:
İlk aşamada kullanıcıyı dükkanınıza veya sitenize getirmeyi başardınız. Peki kulanıcı bu noktada ne yapacak? Bir sonraki evreye geçmeden önce dükkanınızdaki ya da websitenizdeki ürünleri ve hizmetleri inceleyecek. Sunduğunuz hizmet ya da ürünün ne işe yaradığını anlamaya çalışacak. Müşteriniz çözmüş olduğunuz problemlere sahip olup olmadığını değerlendirecek. Diğer bir değişle Sizin ürünlerinizle kendi problemlerini eşleştirmeye çalışacak.
Örneğin kullanıcı aracını yıkatmak için dükkanınıza geldi. Bu esnada kullanıcı verdiğiniz hizmetlerin bir listesini gördü. O da nedir? Sararmış farları mı temizliyorsunuz ve eskisi gibi mi yapıyorsunuz? İşte kullanıcının problemlerinden biri. Aslında o da bu problemi yaşıyordu. Hatta o hizmeti görünce, bir anda farkında olmadığı problemi ona gösterdiniz. Kullanıcı bu hizmetinizle de ilgileniyor. Websitenizde durum farklı mı?
Websitenize gelen tüketici de tıpkı dükkanınıza gelen tüketici gibi davranır. Websitenize gelen tüketici aslında mikrofiber havlu alacaktı. Websitenizde gezinirken birden oto cilasını gördü. Zaten yakında bir tane alacaktı. Halıhazırda buradayken belki sizden alır.
Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Karar Evresi;
Herşey yolunda gidiyor. Tüketici ona sunduğun çözümlerle ilgileniyor. Ama satın alacak mı ne dersin? Bu evre tüketici için oldukça kritik bir evredir. Tüketici bu evrede oldukça stresslidir. Ve aklında bir takım sorular vadır: "Acaba bu hizmetin / ürünün daha iyisini bulabilir miyim?", "Acaba bu hizmetin/ürünün daha ucuzunu bulabilir miyim?", "Bir sorunla karşılaşırsam, bana yardımcı olabilirler mi?", "Bu hizmeti / ürünü satın alan başka tüketiciler de var mı?", "Bu hizmeti / ürünü kullanan diğer tüketiciler memnun mu?".
Satış ve Pazarlama Hunisi Alt / Eylem Evresi;
Bu noktada tüketici artık karar vermiştir. Aradığı şey kendisine özel bir teklifdir. Bunun için aradığı şey ise belki de bir indirimdir. Belki de tüketici kendesine ödeme esnasında bir kolaylık yapılmasını istiyor olabilir. Bazen kullanıcı mevcuttaki kampanyayı kaçırmamak adına da eyleme geçebilir.
Gördüğün gibi satış ve pazarlama hunisinin en altında iki evre bulunmakta. Bu iki evre genellikle bir arada değerlendirilir. Yine de Satış ve Pazarlama Hunisi Stratejileri başlığı altında her biri için strateji geliştirmeye çalışacağız.
Belki de bu satış ve pazarlama hunisinin her bir adımını bu şekilde tek tek incelemek senin için sıkıcı olabilir. Ancak unutma ki bu evreleri bilmeden tüketicinin hangi evrede, ne ile ilgilendiğini bilemezsin. Bu da pazarlama açısından sana hem zaman hem da para kaybettirir. Hadi biraz daha hayal kuralım;
Ben bir dükkan sahibiyim. Sen de dükkanımdan henüz içeri giren bir müşterisin. Baktığın herhangi bir ürünü sana hemen satmaya çalışsam ne hissederdin? Ya da websiteme geldin. Sattığım ürün ve hizmetleri tanıtmadan, o ürün yada hizmet ile ilgili bilgi vermeden, sadece ürün resmi ve satın al butonu koysam gerçekten de satın alır mıydın?
Bu evreleri bilmeden kuracağın her sistem günün sonunda batar. Kullanıcıyı bir landing page yönlendirir ve satın almasını beklersin. Daha sonra satış yapamayınca da ürünün yada hizmetin kötü olduğunu düşünürsün. Satabileceğini düşündüğün başka ürünlere yönelirsin. Ancak sonuç yine de değişmez. Çünkü sorun ürün ile alakalı değil, sorun senin pazarlama stratejin ile alakalı. Bir satış ve pazarlama hunisinin nasıl çalıştığını bilmediğin için geçerli bir pazarlama stratejisi kuramıyorsun. Peki öyleyse bu satış hunisinin herbir evresi için nasıl bir strateji kurmak gerekiyor? İstersen şimdi de satış ve pazarlama hunisi için nasıl stratejiler geliştirebileceğimize bir bakalım:
Satış ve Pazarlama Hunisinin Her Basamağı İçin Nasıl Stratejiler Belirlemelisin?
Yukarıda da bahsettiğim gibi bir satış hunisinin bir çok evresi mevcuttur. Aslında bu evrelerin her biri doğal bir süreçtir. Hiç bir müşteri daha önce tanımadığı bir ürünü, tanımadığı birisinden satın almak istemez. Elbetteki istisnalar vardır. Ancak bu genel kaideyi bozmuyor.
Şimdi sözü fazla uzatmadan bu satış hunisinin her bir evresi için neler yapabileceğimizden bahsedelim:
Satış ve Pazarlama Hunisinin Farkındalık Evresi İçin Stratejiler:
Bu evrede müşteriler senden haberdar değil değil mi? Ürünlerin ve hizmetin hakkında hiçbir şey bilmiyorlar. Ne tür hizmetler veriyorsun? Ne tür ürünlerin var? Hiç kimse bunları bilmiyor. Demek ki dükkanına veya websitene müşterileri çekecek birşeyler yapman lazım değil mi? Şimdi de bir satış hunisinin evrelerini incelerken sanal dünyaki ekonomik faaliyetler ile gerçek dünyadaki ekonomik faaliyetleri nasıl karşılaştırdıysam, aynı şeyi geliştireceğim satış hunisi stratejileri için de yapacağım. Bunu yapmaktaki amacım sanal dünya ile gerçek dünya arasındaki pazarlama yaklaşımının farklı olmadığını sana kanıtlamaktır.
Hadi en başa dönelim. Bir dükkanın var ancak kimsenin bu dükkandan haberi yok değil mi? Ne yapmamız gerekiyor? Elbette diğer insanların bu dükkanı farketmelerini sağlamamız gerekiyor. Diğer bir deyişle dükkanına trafik yönlendirmen gerekiyor. Elbette dükkanın bulvar üzerinde ise bunu yapmak çok da zor olmasa gerek. Zaten dükkanının önündeki cadde o kadar kalabalık ki, her gün dükkanının önünden binlerce kişi geçiyor. Yine de biraz daha kazanmanın bir zararı olmaz değil mi? Bunun için sanırım el ilanı dağıtmak iyi bir fikir gibi görünüyor. Ancak kendimizi bununla sınırlamamız gerekmiyor. Bir çok kişi, özellikle bölgeye yeni taşınanlar ve gezmek amacıyla o lokasyonda bulunanlar, etraflarında ne olduğunu keşfetmek için webi kullanıyor. Bu noktada google haritalarda yerimizi paylaşmamız oldukça önemli. Ayrıca google'ın "Benim İşletmem" uygulamasından da yararlanmak oldukça önemli. Sadece bu kadar mı? Elbette hayır. Facebook'u da unutmamalısın. Burası da potansiyel müşterilerine erişmek için oldukça önemli. Özellikle dükkanındaki ürün ve hizmetleri tanıtan bir işletme sayfası kurmalı ve bu sayfayı reklamlarla desteklemelisin. Ben online hizmet vermiyorum ki! Tüm bunlara ne gerek var deme sakın! Özellikle Facebook'da lokasyonunda bulunan insanları hedefleyerek, kurmuş olduğun facebook sayfasını desteklemen, bölgendeki bir çok potansiyel müşteriye erişmen anlamına geliyor. Elbette facebook'un tek avantajı, dükkan lokasyonunun yakınındaki kişilere tanıtım yapmak değil. İstersen kendin için özel kitleler oluşturarak da reklam verebilirsin. Diyelim ki bir kadın kuaförüsün, bu durumda dükkan reklamını erkeklere göstermenin bir anlamı yok değil mi? Bu durumda işletmenin duyurusunu yapmak için facebook reklamlarını optimize ederken hedef kitle olarak kadınları seçebilirsin.
Peki websitesi üzerinden ürün ve hizmet satan birisi isen, ne yapman gerekiyor? Artık dükkanının önünden geçen insanlar da yok. El ilanı da dağıtamazsın! Aslında websiteni, ürünlerini ve hizmetlerini tanıtmak için İnternet'teki imkanların çok daha fazla olduğunun sen de farkındasın değil mi? Örneğin, yukarıda verdiğim örnekte de olduğu gibi facebook'u daha fazla müşteriye erişmek için kullanabilirsin. Üstelik lokasyon sınırlamasına da gerek yok. Sadece hedef kitleni doğru seçmen yeterli olacaktır. Sadece bu kadar mı? Elbette hayır. Sosyal medyadaki fenomenlerin de desteğini alarak, küçük bir bedel karşılığında ürünlerini, hizmetlerini veya websiteni tanıtabilirsin. Yine websitenin trafiğini diğer bir deyişle farkındalığı artırmak için ürün ve hizmetlerinle alakalı içerik üreten blog sitelerine reklam verebilirsin. Ancak bunun için potansiyel müşterilerinin ziyaret ettiği blog sitelerini tespit etmen gerekiyor. Örneğin bir seyahat acentan mı var? Websiten üzerinden uçak bileti mi satıyorsun? Belki de gezi turları düzenliyorsundur. Bu durumda gezi blogları ve gezi ile ilişkili youtube kanalları ile iletişime geçmelisin. Bu ortamlarda yapacağın reklam çalışmaları hem müşterilerin seni farketmelerini sağlayacak hem de marka değerini artıracaktır. Bir diğer değişle prestijini artırmış olacaksın.
Bilmen gereken bir diğer kritik konu ise google'da görünür olmaktır. Emin ol bu sosyal medyada varlık göstermek kadar önemlidir. Bir o kadar da karışık ve zor bir konudur. Bir çok kişi vermiş olduğun ürün ya da hizmet ile ilgili arama yaptırıyor. Düşünsene! Google'daki arama sonuçlarında ilk sırada sen varsın. Bu bir çok müşterinin sitene adeta akmasını sağlayacaktır. Ayrıca tüketiciler bu arama sonuçlarında reklamını da görürlerse bu senin için satışlarını zirveye taşıman anlamına gelir. Elbette marka değerinin artmasını hesaba bile katmıyorum.
Elbette google arama sonuçlarında ilgili aramalarda reklamının görüntülenmesini sen de istersin. Ama nereden başlaman gereketiğini bilmiyorsun değil mi? Hemen google ads'de bir reklam hesabı oluşturmalısın. Ardından ürün ve hizmetinle alakalı arama terimlerini tespit etmelisin. Bunun için hiç endişelenme. Çünkü google bu arama terimlerini tespit etmeni sağlayacak olan bir uygulama olan "Anahtar kelime planlayıcısı"'nı ücretsiz olarak sunuyor. Örneğin bir kadın çantası mı satıyorsun. Bu durumda google anahtar kelime planlayıcısında "kadın çantası, bayan çantası, hanımlar için çanta" gibi anahtar kelimelerin ne kadar aratıldığını görebilir ve bu anahtar kelimeler karşılığında reklamlarınızı yayınlayabilirsiniz.(SEO İçin Doğru Anahtar Kelimeleri Nasıl Seçeriz)
Elbette sonsuza kadar reklamlarla işlerini büyütemezsin. Bu yüzden arama sonuçlarında zamanla organik olarak ilk sırada olmayı hedeflemelisin. Bunun için yapman gereken SEO'dur (search engine optimization/ arama motoru optimizasyonu)((GOOGLE ARAMA SONUÇLARINDA ÜST SIRALARA NASIL ÇIKACAĞINI ÖĞRENMEK İSTERSEN BURAYI TIKLA!)). Her ne kadar kısa sürede sonuç alamasan da emin ol beklediğine değecektir. Bu evrede bir çok websitesi sahibi websitelerini bir vitrin gibi kullanırlar. Tabii bir de ödeme sistemi kurarlar. Ve beklemeye geçerler. Sanırlar ki bir süre sonra google'da organik olarak üst sıraya çıkacaklar. Ancak içerik üretmeden böyle bir durum asla söz konusu olamaz. Özellikle arama sonuçlarında üst sıralara yükselmek istiyorsan, ürün ve hizmetlerinizle alakalı içerik üretmek oldukça kritik bir konudur. (İçerik Pazarlama Nedir / Content Marketing Nedir?).
Tüm bu yazdıklarımı özetleyecek olursam, ilk evre müşterinizin size erişmesini sağlamanız gereken evredir. Müşterinin sizi farkedebilmesi için sosyal medya reklamcılığını ve arama motoru reklamcılığını kullanmalısınız. Diyelim ki kullandınız ve tüketici size erişti. Peki şimdi ne olacak? Hadi bir sonraki evreye geçelim.
Satış ve Pazarlama Hunisinin Orta/İlgi Evresi İçin Stratejiler:
Epey para harcadın ve tüketicilerin dükkanını, websiteni, hizmetlerini ve ürünlerini farketmelerini sağladın. Bu senin için harika bir başlangıç oldu değil mi? Herşeyin trafik çekmekten ibaret olduğunu düşünüyorsan yanılıyorsun. Peki yapman gereken neler var?
Dükkan epey kalabalık. Peki ama bu kalabalık ne arıyor? Aslında şu an dükkanından içeriye girdi ve ürünlerini inceliyor. Bu noktada yapman gerekenler listesinin başında sanıyorum ki kullanıcının ürün ve hizmetlerini daha kolay inceleyebilecekleri bir dükkan ve raf tasarımı oluşturmak olmalı. Ürünlerin erişilemeyecek bir yerde olması demek, müşteri tarafından farkedilemeyeceği anlamına gelir. Her ürün olabildiğince göz önünde olmalı ve diğer ürünlerle sıkışık bir şekilde raflara yerleştirilmemeli. Elbette her zaman dükkanınızda fiziksel bir ürün satmanız gerekmiyor. Satmış olduğunuz şey bir hizmet de olabilir. Bu durumda hizmetlerinizi en iyi şekilde tanıtan materyalleri kullanıcıya sunmanız gerekecektir. Bunun için ürün ve hizmetlerinizi en iyi şekilde tanıtan klavuzlar oluşturmanız, bu tüketicinin hizmetlerinizi incelemesine olanak sunacaktır.
Şimdi gelelim sanal dünyaya. Daha önce de belirttiğim gibi sanal dünyadaki pazarlama teknikleri ile geleneksel pazarlama teknikleri arasında fark yoktur. Websitenize gelen tüketici, websitenizde gezinerek, ürünlerinizi, hizmetlerinizi ve bizzat sizi tanımaya çalışır. Bu yüzden site tasarımı oldukça önemlidir. Abartılı tasarımlardan kaçının. Böylece tüketici websitenizin tasarımı yerine ürünlerinizle ilgilenecektir. Ayrıca site içerisinde gezinmeyi kolaylaştırmak için bir site haritası da yerleştirmeniz gerekiyor. Bu tüketicinin sitenizi gezerken işini kolaylaştıracaktır. Elbette ürünlerinizi ve servislerinizi tanıtırken websiteniz içerisinde kategoriler oluşturun. Böylece kullanıcı almak istediği ürün kategorisine yönelecek ve müşteri zaman kazanmış olacak. Sitenizde doğrudan ürün resimleri paylaşmak yerine, yaşam tarzını yansıtan resimler kullanmayı deneyin. Ayrıca websitenizde kendinize ait iletişim bilgilerini mutlaka paylaşın. Bu kullanıcıya bir güven duygusu verir. Böylece bir sorunla karşılaştığında muhattap olacağı birilerinin varlığından haberdar olur. Ürünlerinizin ve hizmetlerinizin özelliklerini detaylıca belirtin (Renk çeşitleri , beden çeşiltleri gibi). Websitenizde ürünlerinizi ve hizmetlerinizi ön plana çıkartmanız doğal. Ancak hedef kitlenizin dikkatini kalıcı tutmak ve onlara her daim erişmek için içerik üretmeyi gözardı etmeyin. Örneğin bisiklet ve bisiklet yedek parçası mı satıyorsunuz? Öyleyse bu ürünlerle ilgilenen tüketiciler için içerik üretin. Örneğin Dünyadaki en iyi bisiklet parkurları gibi... Ya da seyahat acentanız mı var? İnsanlara vereceğiniz hizmetleri detaylıca anlatırken, aynı zamanda gezi düzenlediğiniz yerlerle alakalı içerikler de oluşturun. Böylece kulanıcı o yerler hakkında Google'da araştırma yaparken o içeriğinize erişlebilir. İçeriğinize gelen kişi emin olun verdiğiniz hizmetlere de bir göz atacaktır. Son olarak şunu da belirteyim. Rakiplerinizi takip edin. Onların neler yaptığını izleyin. Websitelerindeki ve sosyal medya hesaplarındaki aktiviteleri izleyin. Mümkünse o aktivitelere katılın.
Bu bölümü de kısaca özetlemek istiyorum. Elbette burada uygulayacağımız taktikler, işletmelerin faaliyet alanına göre çeşitlendirilebilir ya da daha da özelleştirilebilinir. Ancak hepsinin amacı aynıdır. Müşteriye iyi bir deneyim yaşatmak. Unutmayın ki müşteri sitenize yeni geldi. Sizi de ürünlerinizi de tanımıyor. Bu yüzden olabildiğince profesyonel gözükmelisiniz. İşinizin uzmanı olduğunuzu kanıtlar içerikler sunmalısınız. Aksi taktir de hızlıca terk ettiği bir siteden ibaret olacaksınız. Ayrıca kendi sitenizde ürünlerinizi pazarlamak isteseniz de, pazarladığınız ürünler fiziksel ürünler ise, bunları daha bilinir dijital pazar yerlerinde satmaya çalışın.(Gittigidiyor, n11, hepsiburada gb). Bu reklam maliyetlerinizin düşmesini sağladığı gibi daha fazla kitleye erişme imkanı sağlar.
Satış ve Pazarlama Hunisinin Alt/ Karar Evresi İçin Stratejiler:
Burası en kritik aşama. Burada oldukça dikkatli olmalısın. Bu noktaya gelene kadar, tüketiciyi senden satın alması için ince ince işledin. Ve o şu anda karar aşamasında. Bu noktada onu, satın alma işlemini gerçekleştirmesi için rahatlatmalısın. Peki ama nasıl? Mümküse, sizin ürününüzü veya hizmetinizi kullanan kişilerin deneyimlerini müşterinizle paylaşın. Sizi tercih eden diğer tüketicilerin, ürünlerinizden / hizmetlerinizden ne kadar memnun olduklarını gösteren kanıtları müşterinize sunun. Ayrıca bu noktada garanti şartlarını tüketiciye belirtin. Örneğin, aldıkları üründen memnun kalmazlarsa paralarını iade alabileceklerini belirtin. Onlara ödeme kolaylıkları sunun. Ayrıca onlara özel indirimler de teklif edebilirsiniz. Unutmayın ayrıcalıklı olmak herkezin hoşuna gider.
Müşteri satın alma işlemini gerçekleştirdi. Sonunda başardınız. Herşey bitti değil mi? Aslında hayır. Unutmayın, o müşteriyi kazanmak için çok emek ve para harcadınız. Neden onu yeni ürünlerden haberdar etmek istemeyesiniz ki? Neden bir sonraki alışverişinde kullanmak üzere ona bir indirim kuponu sunmayasınız ki? Tüm bunları gerçekleştirebilmek için satın alma işleminin gerçekleştiği esnada tüketiciden iletişim bilgilerini alın. Böylece bu kişiye yeni teklifler sunabilir ve tekar tekrar ürün ve hizmet pazarlayabilirsiniz.
Bir Satış ve Pazarlama Hunisi Nasıl Kurabilirim?
Şimdiye kadar bir satış ve pazarlama hunisinin nasıl bir süreç olduğuna değindim. Bunu yaparken hem geleneksel hem de dijital ekonomik faaliyetleri gözönünde bulundurdum. Bundan sonraki bölümlerde tamamen dijital pazarlama üzerine bir satış ve pazarlama hunisi nasıl kurulur ondan bahsedeceğim.
Aslında makaleyi buraya kadar okumuşsan, bir satış ve pazarlama hunisi oluşturmak için öncelikli olarak bir websitesine ihtiyacın olduğunu anlamışsındır. Ancak satış ve pazarlama hunisine dair erişeceğin bir çok kaynakta bir satış hunisi kurmak için Clickfunnels, lead page, landing page gibi bir takım ifadelerle de karşılaşacaksın. Elbette bu makalenin amacı sana bir satış hunisinin nasıl çalıştığını anlatmak olduğu için bu ifadelere de kısaca değinmek istedim. Böylece bu ifadelerle ilgili de bir fikir sahibi olabileceksin. Burada önceliği Clickfunnels'a vereceğim. Hadi başlayalım!
Clickfunnels Nedir?
Clickfunnels, satış ve pazarlama hunisinin her bir aşamasını dizayn etmeni sağlayan bir websitesidir. Satış hunisinin her bir aşaması için clickfunnels sana şablonlar sunar. Böylece hiç bir kodlama becerin olmasa bile, kolayca websiteni daha doğrusu satış hunini dizayn edebilirsin.
Clickfunnels web'de ziyaret ettiğin diğer bir çok websitesine göre daha fonksiyonel bir web sitesi kurmanı sağlar. Clickfunnels ile kuracağın bir site aracılığıyla seminerler düzenleyebilirsin, kullanıcıdan mail adresi alabileceğin formlar oluşturabilirsin ya da doğrudan ürün satışı yapabilirsin. Ancak tahsilat yapmak için üçüncü party yazılımlara ihtiyacın var. Bunun için clickfunnels sana bir çok imkan sunuyor. Bence clickfunnels'ın en büyük avantajı da budur. Ancak tek avantajı bu da değil. Zamanı geldiğinde onları da açıklayacağım.
Clickfunnels Nasıl Çalışır?
Clickfunnels'ın çalışma sistemi oldukça basit. Daha önce bahsettiğim satış ve pazarlama hunisinin aşamalarını hatırlıyorsun değil mi? O aşamaların her biri için Clickfunnels sana şablonlar sunuyor. Seçmiş olduğun şablonları kendi istediğin şekilde tekrar dizayn ediyorsun. İşte bu kadar basit. Aklına şöyle bir soru takılmış olaabilir: "Clickfunnels'ın bana sunduğu şablonları kullanmak zorunda mıyım?". Elbette hayır. Tamamen boş bir şablon oluşturabilir ve bu şablonu kendi istediğin gibi dizayn edebilirsin. Şablonunu kişiselleştirmek oldukça basit. Arka font çeşitlerinden arka plan rengine kadar herşeyi değiştirebilirsin. Sadece bu kadar da değil. Clickfunnles'ın sana sunduğu araçlar ile kullanıcıdan veri alabileceğin form elemanlarından da yararlanabilirsin. Ayrıca yaratmak istediğin satış hunisinin her bir basamağını kendin oluşturabilirsin. Böylece satış hunisinin her bir evresini adım adım düzenleyebiliyor ve kontrol edebiliyorsun.
Clickfunnels'ı Kullanmak İçin Bir Websitem Olması Gerekiyor mu?
Hayır gerekmiyor. Zaten clickfunnels'ı kullanarak kendine bir websitesi yaratmış oluyorsun. Ancak bu sistemi kullanacaksan, bir alan adına ihtiyacın olacak. Clickfunnels ile bir satış pazarlama hunisi kurduğunda, bu sayfa www.abc . clickfunnels . ....com gibi tuhaf bir alan adına sahip oluyor. Açıkçası bu çok profesyonel gözükmüyor. Bu yüzden muhakkak bir alan adı almalısın.
Elbette hazırda bir websiten olabilir. Eğer böyle bir durum söz konusu ise, clickfunnels'ın her bir funnel adımını web sitene ekleyebilirsin. Bunun için HTML' in iframe özelliğinden yararlanman gerekiyor.
Clickfunnels ile Lead / Squeeze Page Arasındaki Farklar Nelerdir?
Lead ve Squeeze page, kullanıcıdan veri almanızı (Mail adresi, İletişim Bilgileri ve benzeri) sağlayan basit birer web sayfası gibi görünen birer form sayfalarıdır. Kullanıcıyı landing / squeeze sayfasına yönlendirdiğinizde ondan iletişim bilgilerini almayı amaçlarsınız. Bu aldığınız bilgiler ile elektronik posta pazarlaması yaparsınız. Örneğin bu sistemlerden en sık kullanılanları mailchimp ve getresponse'dur. Bu web uygulamaları aracılığı ile lead / squeeze page oluşturabilirsiniz. Kullanıcıdan aldığınız veriler burada depolanır. Bu otomasyon sistemleri ile de üçüncü parti yazılımlara ihtiyaç duymadan potansiyel müşterilerinize e posta pazarlaması yapmak için, otomatik olarak e posta gönderebilirsiniz.
Clickfunnels ise biraz daha farklı çalışır. Clickfunnels'ı sistemine entegre edeceğiniz üçüncü parti yazılımlar için bir köprü olarak düşünebilirsiniz. Örneğin clickfunnels'ın form elementleri ile kullanıcıdan mail adresini alabilirsiniz. Ancak onlara mail gönderemezsiniz. Bu noktada, clickfunnels'ı getresponse veya mailchimp gibi üçüncü parti sistemlerle senkronize etmelisiniz. Böylece, clickfunnels'daki müşterilerinizin maili bu üçüncü parti mail otomasyon sistemlerine aktarılır. Bu üçüncü parti otomasyon sistemleri üzerinden de mail gönderebilirsiniz.
Clickfunnels ile Müşterimden Doğrudan Ödeme Alabilir miyim?
Cevap yine "Hayır". Clickfunnels doğrudan kullanıcıdan ödeme almanızı SAĞLAMAZ. Bunun yerine üçüncü parti tahsilat sistemlerini kendi sisteminize entegre etmenizi sağlar. Böylece kullanıcı bir "satın al" butonuna tıkladığında, tahsilat işlemi bu üçüncü parti sistemleri aracılığıyla yapılır. Bunun için Clickfunnels jvzoo, clickbank, paypal, stripe gibi üçüncü parti tahsilat sistemlerini kurmanız için size olanak sağlar.
Clickfunnels İle Kolayca 500$ - 1000$ Para Kazanabilir miyim?
Elbette clickfunnels ile para kazanabilirsin. Ancak bunun için öncelikle satış ve pazarlama hunsinin her bir adımını çok iyi anlamalısın. Clickfunnels bu adımların her birini oluşturman için sana sunulmuş olan bir araç sadece. Satış ve pazarlama hunisinin herbir adımında yapman gerekenleri yapmazsan sadece clickfunnels değil, hiçbir araç sana para kazandırmaz. Diğer bir deyişle burada para kazanmanı sağlayan unsur Clickfunnels değil, pazarlama kabiliyetindir. Pazarlamaya çalıştığın ürünün ya da hizmetin ne işe yaradığını tüketiciye anlatamıyorsan o ürünü ve hizmeti pazarlayamazsın.
Clickfunnels Backpack Nedir? Neden Backpack Kullanmalısın?
Sırada Clickfunnels'ın en iyi olduğunu düşündüğüm özelliği var: Backpack. Peki nedir bu Clickfunnels Backpack ve ne amaçla kullanılır? Aslında backpack özelliği ile bir çok affiliate pazarlamacıyı sitenize çekebilirsiniz. Böylece daha az reklam maliyeti ile daha çok kitleye erişebilirsiniz. Bu yüzden clickfunnels sistemini kullanıyorsanız ve de clickfunnels üzerinden ürünlerinizi satıyorsanız, backpack'i mutlaka kullanmalısınız. Buradan da anlayacağınız üzere backpack, size affiliate pazarlamacılarla çalışma olanağı tanıyan bir clickfunnels aracıdır.
Clickfunnels'ın backpack aracını kullanarak her bir pazarlamacı için affiliate linki oluşturabilirsiniz. Ayrıca tek bir arayüz üzerinden komisyon ödemelerini gerçekleştirebilirsiniz. Bu arayüz sitenize gelen trafiğin hangi affiliate ile yönlendirildiğini de göstermektedir. Ayrıca bu pazarlamacıları ödüllendirebilirsiniz. Nasıl mı? Clickfunnels'ın backpack özelliğini kullanarak, sitenizdeki tüm pazarlamacıları sınıflandırabilirsiniz. Bu sayede daha fazla satış yapan pazarlamacılara daha yüksek komisyon oranı belirleyerek, onların sadakatini kazanabilirsiniz. Elbette bu hem sizi hem de pazarlamacılarınızı mutlu edecektir.
Belki de aklına şöyle bir soru takılmış olabilir: "Wordpress ile ticari bir site kurarsam, affiliate marketing sistemi kuramaz mıyım?" Elbette kurabilirsiniz. Ama bu biraz daha zor ve karmaşık. Çünkü hem pazarlamacılarınıza özel affiliate linklerini oluşturmak hem de kazandıkları komisyonları, onların banka hesaplarına yönlendirmek biraz uzun bir süreç. Oysa Clickfunnels'ın backpack özelliği ile bunu tek bir yerden yönetebiliyorsunuz. Bu oldukça pratik. Unutmayın ki böyle bir hizmeti almak ucuz değildir. Elbette Clickfunnels'ın haricinde de affiliate sistemi kurabilirsiniz. Ancak bunun da aylık 100$ gibi bir maliyeti var. Oysa Clickfunnels'ın maliyeti içerisine bu hizmette dahil. Maliyet demişken, nedir bu clickfunels'ın maliyeti?
Clickfunnels'ın Aylık Maliyeti Ne Kadar?
Şu an clickfunnels'ın iki paketi mevcut: Bunlardan biri aylık 97$ iken bir diğer paketi aylık 297$. Bu iki paket arasındaki farklardan biri 97$ olan paket içerisinde bacpack desteği mevcut değil. Ayrıca yine bu paket içerisinde oluşturabileceğiniz satış / pazarlama hunisi sayısı 20 adettir. Ayrıca sayfa sayısı 100 adet ile sınırlı. Oluşturduğunuz satış hunilerine toplam 20.000 ziyaretçi alabilirsiniz. 3 adet de domain tanımlayabilirsiniz. 297$ olan paket de ise backpack desteği mevcut. Ayrıca sınırsız sayıda satış ve pazarlama hunisi oluşturabilirsiniz. Elbette her bir satış hunisine dilediğinizce trafik yönlendirebilirsiniz. Sayfa kısıtlaması da bu pakette bulunmuyor.
Satış ve Pazarlama Hunisi Kurmak İçin Clickfunnels Kullanmam Gerekiyor mu?
Satış ve pazarlama hunisi bir sistemdir. Elbette Clickfunnels'da bu sistemi kurmak için yardımcı olacak araçlardan biridir. Yine de satış ve pazarlama hunisi kurmak için Clickfunnels'a ihtiyacın olup olmadığını soruyorsan, elbette ki yok. Satış ve pazarlama hunisi dediğimiz şey, tüketicinin ürünlerinizi ve hizmetlerinizi farkettiği andan başlayıp onları satın almasıyla tamamladığı bir süreçtir. Ve nihai amaç, o tüketiciyi sadık bir müşteri olarak kazanmak ve ona yeni ürün ve hizmetlerimizi tekrar tekrar pazarlamaktır.
Satış ve Pazarlama Hunisini Kurmak İçin Gerekenler ve Problemlerin Tespit Edilmesi
Satış ve pazarlama hunisinin başlatılabilmesi için İnternet'te bir varlığınızın bulunması gerekir. Aksi takdirde tüketici sizi aradığında nasıl bulacak? Demek ki satış hunisinin ilk evresini başlatmak için bir blog siteniz, bir youtube kanalınız, ürün ve hizmetlerinizin satışını yaptığınız bir websitenizin ya da en basit haliyle bir dükkanınızın olması gerekiyor. Bunun yanında tüketicinin sitenizde veya dükkanınızda geçirdiği süreyi, dükkanınızda hangi rafın önünde veya sitenizde hangi sayfada zaman geçirdiğini tespit etmeniz gerekiyor. Eğer kullanıcı dükkanınızı veya sitenizi hemen terk ediyorsa orada bir aksilik var demektir. Hemen bu sorunu tespit etmelisiniz ve çözmelisiniz. Sorunun çözülüp çözülmediğini tespit etmek için gözlem yapmaya devam etmelisiniz. Kullanıcının sitenizde ya da dükanınızda gerçidiği süre artmaya başlarsa bu sorunun çözüldüğü anlamına gelir.
Tüketici sitenizde veya dükkanınızda rakiplerinize kıyasla ortalama aynı süreyi geçirmesine rağmen satışlarınızı artıramıyorsanız, bununla ilgili araştırma yapmalısınız. Örneğin fiyatınız rakiplerinize oranla daha pahalı olabilir mi? Rakiplerinizle aynı fiyata satmanıza rağmen kalite problemi mi yaşıyorsunuz? Tüm bunlar da satışı etkileyen faktörler arasında yer alır.
Bir Blogger ve Satış Ortağı Olarak Neden Bir Satış Pazarlama Hunisine İhtiyacım Olsun ki?
Bu makaleyi okurken sürekli ürün ve hizmetlerden bahsedildiğini gördün. Tabi aklına şu soru geldi doğal olarak: "Ben bir ürün ya da hizmet satmıyorum ki bir blogger'ım. Affiliate marketing ile gelir elde ediyorum. Öyleyse bu sisteme neden ihtiyacım olsun ki?". Bu konuyu bir daha düşün derim. Çünkü bu süreç sosyal hayatın her yerinde geçerli. Sana kanıtlayım hemen.
İş yerine giderken ya da okula giderken o güzel kızı ya da o yakışıklı beyi gördün değil mi? Peki o da seni gördü mü? Yapmaya çalıştığın şey nedir? Onunla tanışmanın bir yolunu bulmak tabii ki. Diğer bir deyişle onun dikkatini çekmek ve seni farketmesini sağlamak. Diyelim ki bunu başardın, sonra ne olacak? Elbette birbirinizi tanımaya çalışacaksınız değil mi? Bunun için birbirinize vakit ayıracak ve bir birinize ilgi göstereceksiniz. Böylece karşınızdaki kişinin ilgi alanlarını, sevdikleri ve sevmedikleri şeyleri keşfedeceksiniz. Ve herşey yolunda giderse evleneceksiniz. Gördün mü? Hayat bile satış ve pazarlama hunisindeki evreler gibi ilerliyor.
Şimdi de bir blogger veya bir affiliate için satış hunisinin öneminden bahsedeyim. Aynı süreç bizim içinde işliyor. Bir blog yazarı olarak her ne kadar doğrudan ürün ya da hizmet satmıyor olsam da, bu pazarlama hunisi benim için de çalışıyor. Örneğin şu an okuduğun makale benim ürünüm. İçinde bulunduğun blog ise benim markam. Tüm bunlar tüketici için geliştirildi. Öyleyse ilk amaç bu içeriği tüketiciyle buluşturmak olmalı. Elbette bu içeriği okuyan insanlar diğer içeriklerimi de değerlendirecek ve beni tanımaya çalışacaklar. Buradaki içerikler onların ilgi alanını kapsıyorsa, onlar beni takip edecekler. Böylece her yeni içerik ürettiğim de bunu onlara pazarlayabileceğim.
Umarım satış ve pazarlama hunisi hakkında biraz olsun fikir sahibi olmuşsundur. Emin ol bu süreç hayatının her alanında çalışacak. Bunu konuyu anlaman senin için oldukça önemli. Her bir evrede yapman gerekenler için genel bir yol haritası çıkarmaya çalıştım. Elbette tüm bunlar faaliyet alanına göre detaylandırılabilinir. Bloğumdaki diğer yazıları da merak ediyorsan, buradan hepsine ulaşabilirsin.
Yorumlar
Yorum Gönder