Satış ve Pazarlama Arasındaki Farklar: Dijital Pazarlama Nedir? Satış Nedir?
Satış ve Pazarlama Arasındaki Farklar: Dijital Pazarlama Nedir? Satış Nedir?
Bugünkü yazımda Satış ve pazarlama arasındaki farka değinmek istedim. Zira affiliate marketing daha doğrusu satış ortaklığı sistemi ile internet'ten para kazanmaya çalışan bir çok arkadaşım satış ile pazarlama arasındaki farkı bilmediği için satış yaparken pazarlama tekniğini pazarlama yaparken de satış tekniğini uygulamaya çalışarak para kazanmaya çalışıyorlar. Öyleyse satışın ve pazarlamanın tariflerini yapalım ve aralarındaki farkı ortaya koyalım: Satış nedir? Pazarlama Nedir?
PAZARLAMA NEDİR?
Pazarlama, pazar araştırması, tanıtım ve satış gibi bir faaliyet zinciri içeren geniş bir terimdir. Pazarlama müşteri ihtiyacına odaklı yapılır.
SATIŞ NEDİR?
Satış, ürün ve hizmet alışverişinde para karşılığı anlamına gelir. Satış şirketin gereksinimlerine vurgu yapar.
Satış İle Pazarlama Arasındaki Farklar
Aslında dijital dünyada satış ve pazarlama işlerinde başarılı olmanız için gerçek hayatta satış ve pazarlama arasındaki farkı ayırt edebilmeniz ve bunu da sanal dünyaya uyarlamanız gerekmekte. Buraya kadar her şey tamam. Peki gerçek dünyada işler nasıl yürüyor? Satış ile pazarlama arasındaki farklar nelerdir?
Firmalar pazarlama yaparken bir çok metrikten yararlanırlar. Örneğin trentler ne yöne doğru gidiyor? Müşteri ihtiyaçları nelerdir? Piyasada en çok talep edilen renkler nelerdir? Müşteriye sunulacak ürünün fiyatı ne olmalıdır? Ürün tanıtımı için kullanılacak platformlar nereler olmalı? Bu platformlarda gösterilecek reklamlar için harcanacak bütçe ne kadardır? Sosyal medya tanıtımları için neler yapılmalı? Bu tanıtımların satışa dönüş oranları nelerdir? gibi çeşitli sorular sorulur ve bunlara cevap alınır. Sadece bu kadar mı? Elbette endüstriye göre pazarlama teknikleri farklılık gösterebileceği gibi saha ekibinden daha doğrusu satış elemanlarından gelen geri dönüşümlere göre ürün veya hizmetler revize edilebileceği gibi sonraki ürünlerin de belirlenmesinde bu satış ekibinin yönlendirmeleri ve geri bildirimleri önem kazanmaktadır. Gördüğünüz gibi pazarlama faaliyetleri oldukça uzun bir süreç almakta ve zamana yayılmaktadır. Elbette pazarlama faaliyetlerinin ne kadar başarılı olup olmadığını değerlendirmekte öyle...
Peki satışta da süreç bu kadar uzun mudur? Elbette hayır. Satış hepimizin de bildiği gibi pazarlamanın alt kollarından biridir. Gelin bunu ilkokul matematik bilgisine dayandırarak kısaca açıklamaya çalışalım. Büyük bir kümeyi hayal edin. Ve şimdi de bu kümenin içinde bulunan bir birinden farklı bir çok kümeyi düşünün. Bu en büyük kümeyi pazarlama olarak değerlendirecek olursak satışı da bu kümenin içerisinde yer alan küçük kümeciklerden biri olarak düşünebiliriz. Bir diğer değişle pazarlama satışı kapsar. Satış elemanı dediğimiz kişinin satışı gerçekleştirebilmesi elindeki ürünün stoklarını bilmesi yeterlidir. Diyelim ki bu satış elemanı bir giyim mağazasında çalışıyor. Bu durumda müşterinin ilgilendiği ürünün renk ve beden çeşitlerinin varlığından haberdar olması ve bunu müşteri ile kurduğu diyaloglarla bu çeşitlerden hangisine ihtiyaç duyduğunu belirleyerek o ihtiyacı karşılaması satışı gerçekleştirmesine yardımcı olacaktır.
Pazarlamacının da amacı ve hedefi satıcı gibi ürün satmak mı? Gerçekçi olmak gerekirse pazarlamacının ve pazarlama ekibinin de amaçlarından biri satışı artırmaktır. Ancak burada dikkatini çekmek istediğim asıl şey şu: Pazarlamacının tek amacı SATIŞI ARTIRMAK değildir. Öncelikli ilgi alanları arasında müşteri kitlesinin ihtiyaçlarını belirlemektir. Zira pazarlamanın temel ilgi alanı müşteri taleplerini ve ihtiyaçlarını belirlemek ve bu doğrultuda bu ihtiyaçları karşılayacak ürün ve hizmetleri geliştirmektir. Bu yüzdendir ki satış elemanı gibi tek bir müşteriye değil bir kitleye odaklanır.
Özetleyecek olursak satış ve pazarlama arasındaki en temel fark satış müşteriye odaklanırken pazarlama kitleye odaklanır. Satışçının ürünü kanıtlamasına gerek yoktur çünkü müşteri o mağazaya girmişse zaten o markaya güven duyuyordur. Pazarlamacı ise ürününü ve ortaya koyduğu hizmeti tanıtmak ve onu tanıtırken de ne tür ihtiyaçlara ya da problemlere çözüm ürettiğini kanıtlamak zorundadır. Aksi takdirde marka sadakati oluşturulamaz ve gelecekte bu durum satışlara da yansır.
Özetleyecek olursak satış ve pazarlama arasındaki en temel fark satış müşteriye odaklanırken pazarlama kitleye odaklanır. Satışçının ürünü kanıtlamasına gerek yoktur çünkü müşteri o mağazaya girmişse zaten o markaya güven duyuyordur. Pazarlamacı ise ürününü ve ortaya koyduğu hizmeti tanıtmak ve onu tanıtırken de ne tür ihtiyaçlara ya da problemlere çözüm ürettiğini kanıtlamak zorundadır. Aksi takdirde marka sadakati oluşturulamaz ve gelecekte bu durum satışlara da yansır.
Tamam da biz sanal dünyada nasıl bir yol izlemeliyiz? Sanal dünyada satış ve pazarlama teknikleri değişiyor mu? Ya da sanal dünyada satış ve pazarlama teknikleri arasında net bir çizgi var mı? Dilerseniz bir de bu sorulara bir cevap arayalım.
Elbette sanal dünyada da hem satış hem de pazarlama yapabilirsiniz. Ancak her ikisi de gerçek dünyada olduğu gibi farklılık gösteriyor. Diğer bir deyişle satış yapmak istiyorsan kullanacağın teknikler başka pazarlama yapmak istiyorsan kullanman gereken yöntemler çok ama çok başka. Gelin önce satış tan başlayalım.
Affiliate marketerların çoğu marketing'i satış olarak algılar ve sosyal medyada doğrudan ürün linkleri paylaşarak insanları ürüne yönlendirirler. Oysa bu bir pazarlamadan ziyade satış tekniğidir. Yukarıda da belirttiğim gibi satış yapmak istiyor ve hızlıca para kazanma hayelleri kuruyorsanız bunun için pazar yerlerine gitmeli ve orada mücadele etmelisiniz. Satış yapmayı hedeflerken pazarlama yapmak ne kadar yanlışsa pazarlama yaparken de satış tekniklerini kullanmak bir o kadar yanlıştır.
İnternet üzerinden dijital pazarlama yapmak istiyorsanız öncelikle insanların sizi tanımaları için onlara bir şans vermeli ve onların size güvenmesini sağlamalısınız. Bunun için kullana bileceğiniz tek yöntem var o da içerik üretmek ve o içeriklerle kullanıcılarınıza dokunmaktır. Böylece güvenlerini kazanır ve sizlerden satın almaları için onları buna hazırlarsınız. Elbette içerik üretmenin ne kadar önemli olduğu hakkında ya da nasıl içerik oluşturacağınız hakkında bilgi sahibi olmayabilirsiniz. Belki de içerik pazarlama ile ilgili paylaştığım içerik ilk adımı atmanızda size yardımcı olabilir. Elbette içerik pazarlaması yaparken hedefiniz asla ürün satışına yönelik olmamalı. Bunun yerine ilgi duyduğunuz alanları belirlemeli, bu alandaki ürünleri de artıları ve eksileriyle inceleyerek, incelediğiniz ürünün ya da hizmetin ne tür problemleri çözdüğünü kullanıcılarınıza aktarmalısınız. Bu yazıdan da bu kadar. Umarım içeriği faydalı bulmuşsundur. Sevdiğin bu içeriği sosyal medya hesaplarında da paylaşırsan daha kaliteli içerikler hazırlamam için beni teşvik etmiş olursun. Görüşmek üzere hoşçakal....
Elbette sanal dünyada da hem satış hem de pazarlama yapabilirsiniz. Ancak her ikisi de gerçek dünyada olduğu gibi farklılık gösteriyor. Diğer bir deyişle satış yapmak istiyorsan kullanacağın teknikler başka pazarlama yapmak istiyorsan kullanman gereken yöntemler çok ama çok başka. Gelin önce satış tan başlayalım.
İnternet'ten Satış Yapmak;
İnternet'ten satış yapmak istiyorsan, bu senin hızlı para kazanma hedefin olduğunu kanıtlar. Tabi ki bu hedefe ulaşmak için takip edeceğin iki yöntem var. Bunlardan ilki kendi siteni kurmak ve arka planda aktif bir sanal post çalıştırmaktır. Bunun için wordpress İnternet sitesi kurmalı ve woocommerce eklentisi kurmalısın. Peki bunu sana tavsiye eder miyim? Aslında hayır. Peki neden? Çünkü kendine ait bir site kuruyorsan bunu tanıtman ve müşterilerin güvenini kazanman gerekecek. Bunun için de çeşitli pazarlama faaliyetlerinde bulunacak ve bu faaliyetlerde de başarıyı yakalamak için çeşitli araçlardan yararlanman gerekecek. Bu da ekstra maliyet demektir. Özellikle rakiplerinin de amazon, gittigidiyor ve n11 gibi platformlar olduğunu düşünürsek bu senin için çok da verimli bir yöntem olmayacaktır. Diğer bir değişle satış yapmaya çalışırken pazarlamaya bulaşacaksın. Öyleyse neden satış yapmak istiyorken pazarlama yapasın ki? Gelelim öyleyse ikinci yönteme. Satış yapmak istiyordun değil mi? O zaman yapman gereken şey mevcut pazar yerlerine yönelmek. Peki bu pazar yerleri neresi? Az önce de belirttiğim gibi amazon, hepsiburada ve n11 gibi platformları kastediyorum. Bu platformlar zaten mevcutta bir müşteriye sahip olduğu için seni pazarlama derdinden büyük oranda kurtaracaktır. Dikkat edersen büyük oranda kurtulacaksın dedim tamamen kurtulacaksın demedim. Neden? İster istemez orada da rekabete gireceksin. Malum o tavayı satan tek satıcı sen değilsin değil mi? Ancak şunu söylemeliyim ki bu platformların içerisinde rekabet etmek kendi sitende diğer sitelere karşı rekabet etmekten daha zor değil. Bu arada özelikle Amazon'da mal satmak istiyorsan Amazonda e ticaret yapmak hakkındaki yazımı okumanı tavsiye ederim.İnternet'te Pazarlama Yapmak;
Şimdi gelelim asıl meseleye. İnternet'te pazarlama yapmak... Yukarıda bahsedilen pazar yerlerinde mal satabilmek için öncelikle toplu mal almalısın değil mi? Peki böyle bir bütçen yoksa ne olacak? Bu durumda İnternet'ten para kazanmak için biraz daha zaman yatırımı yapmalı ve bu ürün ve hizmetleri pazarlamalısın. Aslında bu yönteme affiliate marketing ya da satış ortaklığı denilmekte. Elbette bu konulara yabancıysan Affiliate marketing / Satış Ortaklığı içeriğimi okuyarak daha fazla bilgi sahibi olmalısın. Aksi taktirde şimdi anlatacaklarımın faydası olmayacaktır.Affiliate marketerların çoğu marketing'i satış olarak algılar ve sosyal medyada doğrudan ürün linkleri paylaşarak insanları ürüne yönlendirirler. Oysa bu bir pazarlamadan ziyade satış tekniğidir. Yukarıda da belirttiğim gibi satış yapmak istiyor ve hızlıca para kazanma hayelleri kuruyorsanız bunun için pazar yerlerine gitmeli ve orada mücadele etmelisiniz. Satış yapmayı hedeflerken pazarlama yapmak ne kadar yanlışsa pazarlama yaparken de satış tekniklerini kullanmak bir o kadar yanlıştır.
İnternet üzerinden dijital pazarlama yapmak istiyorsanız öncelikle insanların sizi tanımaları için onlara bir şans vermeli ve onların size güvenmesini sağlamalısınız. Bunun için kullana bileceğiniz tek yöntem var o da içerik üretmek ve o içeriklerle kullanıcılarınıza dokunmaktır. Böylece güvenlerini kazanır ve sizlerden satın almaları için onları buna hazırlarsınız. Elbette içerik üretmenin ne kadar önemli olduğu hakkında ya da nasıl içerik oluşturacağınız hakkında bilgi sahibi olmayabilirsiniz. Belki de içerik pazarlama ile ilgili paylaştığım içerik ilk adımı atmanızda size yardımcı olabilir. Elbette içerik pazarlaması yaparken hedefiniz asla ürün satışına yönelik olmamalı. Bunun yerine ilgi duyduğunuz alanları belirlemeli, bu alandaki ürünleri de artıları ve eksileriyle inceleyerek, incelediğiniz ürünün ya da hizmetin ne tür problemleri çözdüğünü kullanıcılarınıza aktarmalısınız. Bu yazıdan da bu kadar. Umarım içeriği faydalı bulmuşsundur. Sevdiğin bu içeriği sosyal medya hesaplarında da paylaşırsan daha kaliteli içerikler hazırlamam için beni teşvik etmiş olursun. Görüşmek üzere hoşçakal....
Yorumlar
Yorum Gönder